Olika typer av turboaggregat
- Enkel turbo
- VNT (Variable Nozzle Turbine)
- Wastegate turbo
- Twin turbo
- Twin scroll turbo
Enkel turbo
”Ursprungsturbon” ger den effekt som konstruktionen tillåter. Ofta högt vridmoment redan vid mycket låga varv. Den har dock inte kraft vid höga varvtal, eftersom turbinen vill rotera snabbare, men den når sin maximala hastighet som konstruktionen tillåter.
En enkel turbo har begränsningar gällande motorinställningar och en betydande fördröjning i ”turbokicken”.
Ofta används denna modell i mindre motorer där man använder en liten turbo. En liten turbo når sitt maximala varvtal vid ett lägre motorvarvtal än en större. Å andra sidan fungerar en stor turboladdare bara vid höga motorvarvtal.
VNT (Variable Noozzle Turbine)
Denna turbo har en variabel geometri där man använder rörliga blad för att justera luftflödet till turbinen, vilket efterliknar en turboladdare med optimal storlek genom hela effektkurvan. Resultatet är en turbo utan observerbar turbofördröjning.
Denna typ av turboladdare används oftast för dieselmotorer. Anledningen är turbinbladens känslighet för höga temperaturer då temperaturen på avgaserna från bensinmotorer är flera hundra °C än för dieselmotorer. I takt med utvecklingen har dock denna teknik kommit att appliceras även på bensinmotorer på senare år.
Wastegate turbo
Andra sätt att hantera det höga trycket är att använda reglerande ventiler, wastegates. När trycket blir för högt öppnas wastegaten och släpper då delar av avgaserna genom sina ventiler i stället för att föra dem vidare till turbinhjulet. Det finns två varianter av wastegates:
Intern wastegate: Den vanligaste varianten, öppnar ventilen med hjälp av en tryckklocka som sitter inbyggd i turbinhuset.
Extern wastegate: Ventilerar via en kolv monterad på bilens grenrör.
Twin turbo
Twin-turbo består av två turbon som arbetar parallellt eller sekventiellt. I en parallell konstruktion är båda turbon lika stora, där motorns avgaser är uppdelad i två flöden som driver var sin turbo, båda arbetar samtidigt. Används ibland på flercylindriga motorer.
Små turboladdare har låg tröghet, så i princip behövs bara en liten mängd energi från avgaserna för att snurra turbinen, varför två små turboladdare ofta används i stället för två stora.
I den sekventiella konstruktionen, som är vanligast, går den mindre turbon vid låga hastigheter med högre förutbestämda motorvarvtal. Den stora turboladdaren tar sedan vid och fungerar ensam.
Sekventiellt arbetande turboladdare uppfyller både kraven på hög prestanda och motorns flexibilitet vid låga varvtal. Denna design kräver dock komplexa uppsättningar av rör för att mata båda turboladdarna.